top of page
IMG_5946.heic

 

Fakta om arbeidsplassen Hjertebakken 

 

Personalet på Hjertebakken består av 22 fast ansatte (2024), og 8-12 vikarer. 

Hjertebakken er en del av Miljøtjenesten og følger en avdelingsplan, som kommunen har laget sammen med lokale tillitsvalgte og verneombud. Tjenestene på Hjertebakken ledes av avdelingsleder, som sorterer under Kommunalsjef for helse og omsorg, og med virksomhetsleder for Miljøtjenesten som nærmeste leder. De andre avdelingene er Ødegaardveien, Håkontoppen, Skoklefallåsen, Bergertoppen avlastning, Opplæring, dag og tilrettelagt aktivitet (ODA), og privat avlastning.  Det er totalt ca. 100 tjenestemottakere og 35 boliger med heldøgns bemanning, inkludert 3 private og 75 årsverk fordelt på 178 stillinger. 

 

Turnus 

På dagtid er det tre ansatte på jobb. Nettene er bemannet med én hvilende nattevakt. Alle ansatte, med unntak av avdelingsleder, går i turnus. Turnusen er utarbeidet i tett samarbeid med de ansatte på avdelingen. Det er en vaktansvarlig på hver vakt, som har ansvar for at telefoner blir besvart og at arbeidsoppgavene blir utført. Avdelingen har i helgene en sammensetning med en–to som jobber 12-timers vakter, mens resterende jobber ordinære 7, 5 timers dag-/kveldsvakter. Avdelingen er i gang med årsturnus. 

 

– De ansatte legger inn ønsker om helger og røde dager, og om helger de ikke kan jobbe. Så turnusen er ikke alltid fast, forteller avdelingsleder for Hjertebakken og Håkontoppen i Miljøtjenesten, Gry Tjernshaugen Gjefle. 

 

Rekruttering og tverrfaglig 

Hjertebakken har tverrfaglig sammensatt kompetanse: vernepleiere, sykepleier, helsefagarbeidere, og pleiemedarbeidere. 

 

– Vi er opptatt av medarbeidernes erfaringskompetanse, sier Tjernshaugen Gjefle, og dessuten annen type utdanning enn det som kreves i stillingene. Vi ønsker en så godt sammensatt personalgruppe som mulig. De skal ikke være for like, de som jobber her. De ansatte utfyller hverandre. 

 

– Samfunnet er i endring hele tiden. De som bor her, endrer seg. Så vi ansatte må være i stand til å tenke nytt, og finne løsninger sammen. 

 

Fagleder, primærkontakt og sekundærkontakt

Avdelingsleder har faglig totalansvar, delegert personalansvar, budsjett og økonomiansvar. 

 

I tillegg har Hjertebakken en fagleder og flere primær-/sekundærkontakter. Fagleder har særlig ansvar for å påse at den daglige tjenesteytingen i avdelingen er i tråd med gjeldende forskrifter og kommunale retningslinjer, og med allment aksepterte standarder. 

 

Primærkontakten er beboerens koordinator på huset. Alle som arbeider i direkte kontakt med beboerne formidler beskjeder videre til primærkontakt. Hjertebakken har plasstillitsvalgt (boliger), verneombud og brannvernansvarlig.

 

Samarbeid 

​

Hjertebakken har samarbeid med følgende eksterne samarbeidspartnere:

·  Pårørende/verge

·   Remonter/Varig tilrettelagt arbeid (VTA)

·   NAV

·    Frivillighetssentralen/frivillige organisasjoner

·   Akershus universitetssykehus: Follo Distriktspsykiatri (DPS),

Voksenhabiliteringen

·  Oslo Universitetssykehus: Statens senter for epilepsi (SSE),

Ullevål sykehus, Rikshospitalet, Sunnaas sykehus (Ortopedi) 

·  Viken Fylkeskommune: Tannhelsetjeneste

·  Høgskoler/Universiteter/Videregående skoler

· Frambu kompetansesenter for sjeldne diagnoser

· USHT og Akershus (Utviklingssenter for sykehjem og hjemmetjenester)

· Statsforvalteren i Oslo og Viken

· Boliger i andre kommuner

· Transporttjenester

​

​

​

​​

​

​

Hvordan er det å jobbe på Hjertebakken? 

​

Vernepleieren Åse, som har jobbet på Hjertebakken siden 2011, forteller litt om arbeidslivet sitt på Hjertebakken: 

 

– Jeg elsker å jobbe med mennesker og annerledeshet. Grunnen til at jeg har valgt å være her så lenge, er beboerne. Dessuten er det et veldig godt arbeidsmiljø. Hjertebakken er et godt sted å være for oss alle. Det er et stort engasjement blant kolleger. Hverdagen på jobb er veldig variert. Jeg opplever at jeg blir akseptert og respektert av både kollegaer og ledelsen og alle som bor her. Jeg har alltid følt meg trygg på Hjertebakken, Det er bemannet nok, så lenge det ikke skjer uforutsette ting som sykdom med kort varsel. 

 

En vanlig arbeidsdag på Hjertebakken

– En typisk dag på Hjertebakken starter med et møte der alle på vakt, planlegger dagen sammen. Etterpå går vi ut for å bistå beboerne hver for seg. De har ofte dagtilbud de skal på, og vi sørger for at de kommer til disse. Når mange er av sted, bistår vi praktisk til husarbeid for dem som er igjen. Dessuten har vi en del administrative oppgaver, som e-post og rapportering. Gjennom dagen og uken er det møter for å fordele oppgaver og lage ukeplaner. Vi snakker med pårørende og ulike instanser, som for eksempel spesialisthelsetjenesten. Vi er tilgjengelige hele tiden når vi er på jobb. Så lager vi menyer for middagene, bestiller mat og passer på medisiner. 

– Samarbeidet med de pårørende er viktig. De kjenner barna sine best. Noen av pårørende ser vi daglig. 

​

Noen utfordringer

På et sted som Hjertebakken kan det være krevende for de ansatte å verne om alles privatliv. Det er mange mennesker som er innom, og mye engasjement. 

 

Da kan det også bli mange meninger om alt, fra mat, til film. 

I dag bruker Hjertebakken lister for å styre litt. Hvem får bestemme fellesmiddagen? Hvem får bestemme hvilken film vi skal se? Dette går på rundgang. Dermed gis det både variasjon og forutsigbarhet. 

 

Iblant kan det være krevende å finne den rette balansen mellom å oppfordre til ting og be om dem, versus å kreve eller beordre. Det kan for eksempel gjelde rydding. 

​

– Vi har fokus på selvbestemmelse. Vår jobb er å hjelpe til å ta gode valg.


 

– Hvem kan søke jobb her? 

– Folk som søker oss, bør ha aksept for annerledeshet, sier vernepleier Åse. Du må være lojal mot dem du jobber med, og dem du jobber for. Så må du kunne ha det litt gøy! Og inspirere andre til å prøve noe annet. Og man må være glad i mat og glad i mennesker, smiler hun. 

 

 

Hjertebakken 

Skokleheia 1, 1452 Nesoddtangen

Telefon: 66 96 62 13 og 40 43 86 05 

Kulturkafeen er åpen (nesten) hver torsdag kveld!

Hjemme-og hjertesiden er laget av: 

Camilla Cleve, Henrik Tambs Frid, Aina Hammari Lund, Sarah Sundquist, Xenia Villafranca og Henrik Pryser Libell. Nettsiden er laget i samarbeid med ansatte, beboere og familien til beboere på Hjertebakken, 2024. 

 

Ansvarlig redaktør: Henrik Pryser Libell, bror til Miranda, som bor på Hjertebakken.

bottom of page